בית המשפט העליון דן בשאלה האם יש לראות באירוע הטרגי של מות פעוטה שנשכחה ברכב כ"תאונת דרכים"?
בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים |
ע"א 2726/20 |
לפני: |
כבוד השופט י' עמית |
|
כבוד השופט ג' קרא |
|
כבוד השופט א' שטיין |
המערערים: |
1. פלוני |
|
2. פלונית |
|
נ ג ד |
המשיבים: |
1. ____ |
|
2. ____ |
|
3. "הכשרה" חברה לביטוח בע"מ |
|
4. "קרנית" קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים |
ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד בת"א 28168-10-14 מיום 12.3.2020 שניתן על ידי כב' השופט אבי פורג |
תאריך הישיבה: |
ט בשבט התשפ"ב (11.01.2022) |
|
פסק-דין |
השופט י' עמית:
השאלה המתעוררת במסגרת הערעור דנן היא אם יש לראות באירוע הטרגי של מות פעוטה שנשכחה ברכב כ"תאונת דרכים" כהגדרת המונח בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975 (להלן: חוק הפיצויים או החוק).
רקע ופסק דינו של בית משפט קמא
בין הילדים שהוסעו ברכב הייתה בתם הפעוטה של המערערים 2-1 (להלן: המערערים), ילידת 18.8.2008 (להלן: המנוחה). כאשר הגיע רכב ההסעות לגן, הילדים הורדו מהרכב על ידי המשיב והסייעת והובלו לגן, למעט המנוחה שנותרה ברכב כשהיא חגורה לכיסא הבטיחות. המשיב נעל את הרכב ונכנס לגן שם שהה במשך כ-20 דקות. בהמשך, חזר למושב הנהג ונסע חזרה לביתו במשך כ-10 דקות, כשכל אותה העת לא הבחין כי המנוחה נותרה ברכב. המשיב החנה את הרכב במקום חשוף לשמש ויצא ממנו. בשעה 14:45 חזר למקום על מנת לנסוע לגן ולאסוף את הילדים בחזרה לביתם, אז הבחין במנוחה בתוך הרכב. במהלך השעות ששהתה ברכב, במועד שאינו ידוע במדויק, המנוחה סבלה ממכת חום שהובילה למותה הטרגי, עשרה ימים בלבד לפני יום הולדתה השלישי.
המשיבים הגישו כתב הגנה במסגרתו טענו כי יש להכיר באירוע כ"תאונת דרכים" וכי מבטחת הרכב צריכה לשאת בתשלום הפיצויים למערערים. בהמשך הדרך, המשיבים זנחו את ההליך, עזבו את ישראל, לא התייצבו לדיונים ולא הגישו סיכומים מטעמם. המשיבה 4 (להלן: קרנית), צורפה לתביעה לנוכח טענתה החלופית של המבטחת לפיה גם אם יוכר האירוע כתאונת דרכים, בנסיבות המקרה מדובר ב"הסעה בשכר" שאין לה כיסוי בפוליסת הביטוח.
בית המשפט נדרש אף לטענת המערערים, שהועלתה בשלב הסיכומים, ולפיה פוליסת ביטוח החובה מכסה גם "חבות אחרת" לפי פקודת הנזיקין, ומשזנחו המשיבים את הגנתם, יש לראותם כמי שהתרשלו ואת המבטחת כמי שנושאת באחריות לנזקי המנוחה. בית המשפט קבע כי תנאי להחלת הכיסוי הביטוחי לפי פקודת הנזיקין הוא כי קיים קשר סיבתי בין השימוש ברכב לבין התאונה, ומאחר שלא נעשה במקרה דנן "שימוש ברכב מנועי", אין המבטחת חבה בתשלום על פי הפוליסה בגין "חבות אחרת".
בית המשפט המשיך ובחן את אחריות המשיבים לפי פקודת הנזיקין, ולנוכח זניחתם את ההליך, אי התייצבותם לדיונים ואי הגשת סיכומים מטעמם, הורה על קבלת התביעה נגדם. בית המשפט הוסיף וקבע, בבחינת למעלה מן הצורך, כי הכרעת הדין בהליך הפלילי שהתנהל נגד המשיב (המהוה ראיה לכאורה לאמור בה לפי סעיף 42א לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971), כמו גם נסיבות האירוע הקשה, מלמדות כי המשיבים התרשלו בכך שלא הבחינו שהמנוחה נותרה ברכב ההסעות ולא נקטו באמצעים הדרושים להגנה על שלומה ובטחונה. בית המשפט חישב את נזקי המערערים (740,000 ₪ בגין הפסדי שכר ופנסיה; 15,000 ₪ בגין הוצאות קבורה ומצבה; 1,000,000 ₪ בגין כאב וסבל), ופסק לזכותם פיצוי בסכום של 2,165,670 ₪ (כולל שכ"ט עו"ד). לנוכח המסקנה כי אין מדובר ב"תאונת דרכים" לפי חוק הפיצויים, התביעה נגד המבטחת וקרנית נדחתה.
מכאן הערעור שלפנינו.
עיקרי טענות הצדדים
לטענת המערערים, המסקנה כי ענייננו בתאונת דרכים אינה סותרת את רוחו ומטרתו של תיקון מס' 8 לחוק ואת הגישה המצמצמת להגדרת אירוע כ"תאונת דרכים". המערערים סבורים כי יש לראות בהסעת חסר ישע שאינו מסוגל להיכנס או לצאת מרכב בכוחות עצמו כפעולה נמשכת, כך שעד ליציאתו מהרכב, הנוסע חסר הישע לא סיים את נסיעתו, קל וחומר מקום שבו היציאה מהרכב נמנעת ממנו בניגוד לרצונו. בהקשר זה נטען כי יש להבחין בין פעולת נהג הרכב שסיים את הנסיעה לבין המנוחה חסרת הישע שנסיעתה לא הסתיימה, וכי ההבחנה בין משתמשי הרכב אינה זרה בפסיקה שעסקה בהגדרת המונח "תאונת דרכים".
לחלופין נטען כי האירוע הטרגי אירע בעת "החניית" הרכב על ידי נהג הרכב, להבדיל מזמן "חנייתו". נטען כי פעולת סגירת דלתות הרכב הייתה חלק מ"החניית הרכב", אחת מדרכי השימוש המוכרות בחוק, וכי התאונה החלה עם נשימתה הראשונה של המנוחה ברכב הנעול. לשיטתם של המערערים, העובדה כי המנוחה נפחה את נשמתה כעבור פרק זמן שאינו ידוע אינה מורידה או מעלה מהקביעה כי התאונה אירעה בעת החניית הרכב.
המבטחת טענה כי הלכת רחימי עולה בקנה אחד עם תכליתו הסוציאלית של חוק הפיצויים, עם כוונת המחוקק ועם מבחן השכל הישר. נטען כי הלכת רחימי היא בבחינת יישום של ההלכה לפיה הימצאות אדם ברכב חונה איננה בגדר "שימוש ברכב מנועי"; תוצאתה מעניקה למונחים "תאונת דרכים" ו"נסיעה ברכב" את משמעותם הטבעית והפשוטה; ואין מקום לבחון שינוי של ההלכה. כפי שנקבע בפסיקתו של בית משפט זה, לא ניתן לראות בהילכדות אדם במשך שעות ארוכות ברכב לאחר שהסתיימה הנסיעה כ"משתמש" ברכב שקמה לו עילת תביעה מכוח חוק הפיצויים, וזאת גם אם האדם חסר ישע ותלוי בסובביו. גם לא ניתן לראות בנזק כנזק שנגרם תוך החניית הרכב, שכן מותה של המנוחה אירע שעות לאחר השלמת החניית הרכב ונבע מהליך הדרגתי של עליית הטמפרטורה בתוך הרכב, שהיווה "זירה" להתרחשות.
המבטחת חזרה על טענתה החלופית כי המשיב קיבל תמורה כספית בגין הסעת ילדי הגן וההסעה נעשתה לשם השאת רווחיו, כך שההסעה היתה בגדר "הסעה בשכר" השוללת את תחולת הכיסוי הביטוחי. המבטחת תמכה אף במסקנת בית משפט קמא כי אין תחולת לפוליסת הביטוח בגין "חבות אחרת", משלא נעשה "שימוש ברכב מנועי". קרנית הרחיבה אף היא בנושא הכיסוי הביטוחי וטענה כי על פי התנאים שנקבעו בפסיקה, המבטחת לא עמדה בנטל להוכיח כי פוליסת הביטוח מוחרגת בשל "נסיעה בשכר" והיא לא יכולה להישמע כיום בטענה כי הפוליסה לא תאמה לשימוש שנעשה ברכב בפועל. לחלופי חילופין, קרנית טענה כי קמה לה זכות חזרה על המשיב בהיותו הבעלים והמחזיק של הרכב במועד התאונה, ומכיוון שהוא עשה בו שימוש מבלי שהיה לרכב ביטוח בתוקף.
דיון והכרעה
השימוש ברכב מנועי מוגדר גם הוא בסעיף 1 לחוק כלהלן:
"שימוש ברכב מנועי" – נסיעה ברכב, כניסה לתוכו או ירידה ממנו, החנייתו, דחיפתו או גרירתו, טיפול-דרך או תיקון-דרך ברכב, שנעשה בידי המשתמש בו או בידי אדם אחר שלא במסגרת עבודתו, לרבות הידרדרות או התהפכות של הרכב או התנתקות או נפילה של חלק מהרכב או מטענו תוך כדי נסיעה וכן הינתקות או נפילה כאמור מרכב עומד או חונה, שלא תוך כדי טיפולו של אדם ברכב במסגרת עבודתו ולמעט טעינתו של מטען או פריקתו, כשהרכב עומד;
טענת המערערים בענייננו היא כי המנוחה עשתה "שימוש ברכב מנועי" מסוג "נסיעה", שכן נסיעתה-שלה, להבדיל מנסיעתו של הנהג, טרם הסתיימה. לחלופין, ולנוכח היות האירוע אירוע מתמשך, לשיטתם של המערערים יש לראות בנעילת דלתות הרכב על המנוחה בעודה בתוכו כחלק מ"החניית" הרכב. עוד טוענים המערערים לקשר סיבתי בין השימוש ברכב לבין מותה של המנוחה וכי הרכב לא היווה רק "זירה" להתרחשות.
אושר רחימי ז"ל עלתה לרכב הסעות בדרכה ליומה השני בכתה א' בבית הספר שבו למדה. היא נותרה ברכב לאחר ששאר התלמידים ירדו ממנו. נהג הרכב לא הבחין בה, והמשיך בדרכו למגרש חנייה שם החנה את האוטובוס למהלך היום. בחלוף כ-9 שעות נמצאה הילדה כשהיא בתוך הרכב ונקבע מותה. בית המשפט המחוזי (השופט א' בכר) שדן בתביעת העיזבון וההורים, קבע בפסק דין חלקי כי נעילת דלת האוטובוס היא בבחינת מאורע מובחן, פתאומי וחד-פעמי שגרם לנזק והסתיים בסמיכות זמנים רבה לתחילתו, ולכל המאוחר לאחר כ-9 שעות; כי הימצאות המנוחה ברכב היתה המשך ישיר וטבעי של נסיעתה באוטובוס; כי המנוחה המתינה לנהג שיוריד אותה מהרכב או יוודא את ירידתה בהיותה קטינה וחסרת ישע, ואין לראות את שלב הנסיעה כמסתיים עבור הנוסע במצבה; כי קיים קשר סיבתי עובדתי ומשפטי בין הותרת המנוחה ברכב נעול לבין מותה; וכי הרכב לא שימש אך זירה להתרחשות בשל אי סיום הנסיעה בפועל.
בניגוד למקרה שלפנינו, בעניין רחימי היו אלה דווקא העיזבון והורי המנוחה שטענו כי אין לסווג את האירוע כ"תאונת דרכים", וכי יש להטיל אחריות נזיקית על בית הספר, משרד החינוך ונתבעים נוספים (זאת, מאחר שגובה הפיצוי על פי חוק הפיצויים היה נמוך מהפיצוי על פי העילה הנזיקית). בית משפט זה (המשנה לנשיאה א' ריבלין בהסכמת השופט (כתוארו אז) א' גרוניס והשופט ס' ג'ובראן) דן בבקשת רשות הערעור כבערעור, קיבל את הערעור וקבע כי פטירת המנוחה לא נגרמה כתוצאה מתאונת דרכים. בשל חשיבות הדברים לענייננו, אביא את נימוקיו של בית המשפט במלואם:
"לאחר חקיקתו של תיקון מספר 8 לחוק הפיצויים, הכלל המקובל בפסיקה הוא כי צורות שימוש שאינן נופלות בדרך טבעית בגדרו של המונח 'נסיעה' ואינן נזכרות במפורש בחוק שוב אינן באות בגדרו [...]. תחת זאת, נקבע כי אמנם פרשנות המונח 'נסיעה ברכב' חורגת מפעילות הנסיעה הפיסית ברכב, אך נראה 'כי המקרים הנופלים בגדריה חייבים להיות קשורים קשר ממשי לנסיעה בפועל' [...]. בשל כך, נפסק כי נוכחות ברכב חונה אינה תואמת את משמעותו של המונח 'נסיעה' ואינה קשורה בהכרח לנסיעה בפועל ועל כן היא לכשעצמה אינה יכולה להצדיק התייחסות לאירוע כאל 'תאונת דרכים' [...].
לפיכך, נוכח ההגדרות המקובלות בפסיקה, נוכחות המנוחה באוטובוס בעת מותה – לא הייתה נוכחות במהלך 'נסיעה' וממילא לא התקיים, עובר למותה, שימוש ברכב. התזה המשפטית שהציע בית המשפט המחוזי היא כי נוכחות המנוחה באוטובוס בשעות האמורות באה בגדר 'נסיעה' מכיוון שנסיעתה של המנוחה באוטובוס לא הסתיימה – זאת בשל שבהיותה קטינה היא נזקקה לסיוע של הנהג לשם סיום הנסיעה. אני סבור כי אין לקבל תזה זו. אין חולק כי אף לאחר שכל הילדים ירדו מן האוטובוס וזה עשה את דרכו למקום חנייתו, היו המנוחה והנהג חשופים לכלל הסיכונים הצפויים למי שנוסע ברכב מנועי; הם היו מצויים באותה עת ב'נסיעה'. ברם, כאשר הגיע האוטובוס למקום חנייתו והנהג דומם את מנועו – הסתיימה נסיעת האוטובוס. כך מן הבחינה הלשונית וכך גם מן הבחינה המשפטית. בהתאם להלכה שנקבעה בפרשת שושי, אילו היה רכב אחר מתנגש באוטובוס לאחר חנייתו והנהג או המנוחה היו נפגעים מהתאונה, דינם היה כדין הולך רגל שנפגע בתאונת דרכים. לא ניתן להבחין בעניין זה בין הנהג ובין המנוחה, ולקבוע כי עודנה נוסעת ברכב, בעוד הנהג כבר סיים את נסיעתו.
לנוכח מסקנתנו באשר להיעדר 'שימוש ברכב המנועי' במועד האירוע הטרגי מתייתר בפועל הדיון בשאלת הקשר הסיבתי. למעלה מן הדרוש ניתן לסבור כי עצם העובדה שהמנוחה הייתה מצויה דווקא באוטובוס סגור במשך כתשע שעות ולא בכל חלל סגור אחר אינה הופכת את האירוע לתאונת דרכים בהיעדר קשר סיבתי משפטי בין השימוש (אפילו היה כזה) לבין התוצאה" (שם, בפסקאות 9-7, הדגשות הוספו).
המשוכה הניצבת בפני במערערים גבוהה היא, שכן חרף הבדלי הגיל בין המנוחה במקרה שלפנינו לבין המנוחה בפרשת רחימי, דברי בית המשפט בפרשת רחימי כוונו לקטינה הנזקקת לסיוע בירידה מהרכב, והתזה המוצעת על ידי המערערים להבחנה בין נוסע חסר ישע לבין נהג הרכב, בכל הנוגע למועד סיום הנסיעה, נדחתה מפורשות בפסק הדין.
כך, ביחס לשימוש מסוג "נסיעה" נקבע, כי רק פעולות המהוות חלק טבעי ואינטגרלי מנסיעה ברכב תחשבנה כ"נסיעה", וסיווגן יעשה לפי מבחנים כמו "קירבה בזמן ובמקום, תכלית הפעולה והתפיסה כוללת של מתחם הסיכון התעבורתי" (עניין ינטל, פסקה 7). עוד נקבע, כפי שנזכר אף בעניין רחימי, כי פרשנות המושג "נסיעה ברכב" אמנם חורגת מפעולת הנסיעה הפיסית, "אך נראה כי המקרים הנופלים בגדריה חייבים להיות קשורים קשר ממשי לנסיעה בפועל" (רע"א 5099/08 נביל נ' הדר חברה לביטוח בע"מ, פסקה 8 (4.2.2009)). ההלכה סוכמה על ידי השופטת וילנר ברע"א 8744/18, שם נאמר כי "מבין הפעולות אשר חיוניות לביצועה של נסיעה, רק אותן פעולות המהוות חלק טבעי ואינטגרלי ממנה [...] תחשבנה כ'נסיעה ברכב' ומשכך כ'שימוש ברכב מנועי' לפי חוק הפיצויים" (שם, פסקה 22, ההדגשות במקור). פרשת רחימי אף נזכרה ברע"א 8744/18 הנ"ל כאחד מהמקרים שבהם ננקטה פרשנות מצמצמת למונח "שימוש ברכב מנועי" לאור תכליות חוק הפיצויים ותיקון מס' 8 לחוק (שם, פסקה 24).
לעניין זה, ניתן להקיש מדברי מלומדים שנאמרו על היסוד "מאורע" שבהגדרה הבסיסית של תאונת דרכים, לפיהם המאורע ה"תאונתי" הוא פתאומי וחד פעמי (ריבלין, עמ' 118); "המושג מאורע, בדומה למונח תאונה עצמו, מצביע על התרחשות המהווה יחידה בפני עצמה, להבדיל מהליך הדרגתי ממושך המורכב מגורמים שונים. פגיעה גופנית או נפשית, שבאה כתוצאה הדרגתית מקיום תחבורה מנועית, אינה כלולה במושג תאונת דרכים (הדגשה הוספה – י"ע)"; ו"הפתאומיות הנדרשת נוגעת לאירוע הקשור לשימוש ברכב, ולאו דווקא להופעת הכאב או המחלה..." (אנגלרד, בעמ' 194-193, וראו בהקשר זה החלטתי ברע"א 4211/21 ביטוח חקלאי אגודה שיתופית מרכזית בע"מ נ' אלאל, בפסקה 6 (8.7.2021)). בית משפט זה בעניין רחימי לא נדרש לניתוח היסוד "מאורע" ולקביעתו של בית המשפט המחוזי שם כי נעילת דלת האוטובוס היא בבחינת מאורע מובחן שגרם לנזק. הצדדים לא התמקדו בטענותיהם ברכיב זה, ולנוכח התוצאה אליה הגעתי, גם אני לא אקבע מסמרות בנושא.
לענייננו, די בכך שנאמר כי הימצאותה המתמשכת של המנוחה ברכב ההסעה, שעות לאחר הדממת מנוע הרכב ונעילת דלתותיו, לא מתיישבת עם המשמעות הטבעית והפשוטה של המונח "נסיעה", כפי שנקבע בעניין רחימי. הוא הדין אף בקשר להתקיימות שימוש מסוג "החנייה". אי לכך, בנסיבות המקרה דנן, לא נעשה "שימוש ברכב מנועי" הנדרש לצורך הגדרת האירוע כ"תאונת דרכים".
כשלעצמי אעיר כי הסוגיה של סיווג פעולותיו של אדם המכניס או מוציא פעוט או חסר ישע מתוך רכב כ"שימוש" לפי חוק הפיצויים, בפרט במשמעות של "כניסה" או "ירידה" מן הרכב, אינה פשוטה (וראו המקרה הנדון ברע"א 8851/18 עיריית נס ציונה נ' פלונית והערת השופטת וילנר שם, בפסקה 11 (17.7.2019)), וכך גם הדוגמא בדבר כניסה למושב האחורי לצורך לקיחת ציוד אישי (וראו הדיון ברע"א 8744/18 הנ"ל). מכל מקום, לא זה המקרה שלפנינו. בנסיבות המקרה דנן, לנוכח הלכת רחימי והמגמה לצמצם את צורות השימוש ברכב מנועי לאלו הנופלות בדרך הטבעית והפשוטה של המונח – הימצאותה המתמשכת של המנוחה ברכב ההסעה, שעות לאחר הדממת מנוע הרכב ונעילת דלתותיו, אינה עולה כדי שימוש ברכב מנועי, אם בחלופת ה"נסיעה" אם בחלופת ה"החנייה".
לנוכח המסקנה כי חוק הפיצויים לא חל על התביעה, מתייתר הצורך להידרש ליתר הטענות שהעלו קרנית והמבטחת.
לנוכח נסיבותיו הטרגיות של המקרה, לא יעשה צו להוצאות.
|
|
ש ו פ ט |
השופט ג' קרא :
אני מסכים.
|
|
ש ו פ ט |
השופט א' שטיין :
אני מסכים.
|
|
ש ו פ ט |
לפיכך הוחלט כאמור בפסק דינו של השופט י' עמית.
ניתן היום, ו' באדר א התשפ"ב (7.2.2022).
ש ו פ ט |
ש ו פ ט |
ש ו פ ט |